Menu Sluiten

De Dekens van advocaten

Klacht indienen bij de Dekens van advocaten. Zoals eerder geschreven, hebben de 2 letselschade advocaten die ik heb gehad, veel fouten gemaakt. Advocaat 1 maakte fout op fout. Zoals niet reageren, vergeten rekeningen in te dienen, overal heel lang over doen etc. . Advocaat 2 heeft in bijna een jaar tijd niets daadwerkelijk gedaan. Maar wel probeerde ze mij te laten betalen voor zaken die helemaal niet terecht zijn, en maakte beloftes die ze nooit nakwam.

Klacht neerleggen bij de betreffende kantoren

Wanneer je problemen hebt met je advocaat, dien je die natuurlijk eerst zelf te bespreken. Als dat niet helpt (ik kreeg steeds een “sorry, en daarna deden ze het gewoon weer), moet je een klacht neerleggen bij de kantoren waar ze werkzaam zijn.

Helaas gaat het met advocaten net zoals met artsen; ze houden elkaar de hand boven het hoofd. Bij de eerste advocaat heb ik de klacht naar kantoor gestuurd, en kreeg bericht van mijn advocaat dat zij op dat moment de klachtenfunctionaris verving… Uiteindelijk op haar aandringen telefonisch alles besproken, en ze wilde dat ik opzoek ging naar een andere advocaat. Ze zou de klacht wel in het dossier op kantoor doen. Later bleek dat ze dat niet had gedaan.

Bij de tweede advocaat kreeg ik alleen sorry, terwijl mijn zaak al een jaar had stilgestaan, en de advocaat veel fouten had gemaakt. Verder vond de klachtenfunctionaris niet dat er iet mee gedaan moest worden.

De klacht neerleggen bij de Dekens van advocaten

Voor de eerste advocaat heb ik toen al eens contact gezocht met de betreffende Deken (per provincie zijn er Dekens). Deze wilde niets doen. Maar, toen bleek dat ik waarschijnlijk geen toevoeging meer krijg omdat ik al 2 advocaten gehad had (de Raad van Rechtsbijstand vind het geen goede reden als een advocaat veel fouten maakt, om over te stappen), ben ik gaan kijken wat ik dan moest doen.

Vanuit de Raad van Rechtsbijstand bleek dat de toevoeging misschien open gezet zou kunnen worden, als ik zou aantonen dat mijn advocaten verwijtbaar fouten hadden gemaakt. Hiervoor moest ik voor beide advocaten een klacht laten behandelen door de Dekens.

Advocaat 1 was ondertussen gaan werken in een andere provincie, dus die had nu een andere Deken. In eerste instantie probeerden beide Dekens (advocaat 2 zit weer in een andere provincie) er telefonisch (dit krijg je nooit op schrift) onder uit te komen. Nadat ik uit had gelegd waarom ik dit moest doen, wilden ze er wel naar kijken. Maar 1 van de Dekens gaf al direct aan dat zij geen standpunt in zou nemen. Wat raar is, want dan heeft het weinig zin.

De beslissing van de Dekens

Na het indienen van de klachten, volgden er maanden van over en weer verdedigen en verwijten. De uiteindelijke uitkomst heeft ongeveer een half jaar geduurd.

In ieder geval de Deken van de tweede advocaat heeft de helft van de klachten als gegrond verklaard. Ook al staat de rest duidelijk op papier. Zo probeerde deze advocaat mij te laten betalen voor dingen die helemaal niet mogen als je een toevoeging hebt. Maar, omdat ikzelf wist dat dit niet juist was, en dus niet betaalde, werd deze fout niet gegrond verklaard, want ik had niet betaald dus het was niet gebeurd… (Nee, maar ze probeerde het wel meerdere keren).

De andere Deken had in het begin al aangegeven dat zij geen standpunt in zou nemen. Ik heb het wel nogmaals gevraagd, want anders had ik er niets aan. Maar dit deed ze niet.

Na de uitkomsten kun je de klachten nog laten behandelen door een rechter. Maar ook daar kun je weer zien aan de uitspraken, dat er zelden uitkomt dat een klager gelijk heeft. Bovendien moet je daarvoor 50 euro per keer voor betalen, dus het zou mij 100 euro kosten, terwijl de kans minimaal was dat ik gelijk zou krijgen. Met een minimum uitkering en behoorlijke kosten voor de gezondheid en de rechtszaak, kan ik dat niet betalen.

Conclusie

Dit was weer een hoop wachten voor niets. Want, tijdens de behandeling van deze klachten kon ik niet echt verder, omdat ik nog niet wist of de toevoeging weer open gezet zou worden. Bovendien heeft het dus in de meeste gevallen geen zin om een klacht tegen en advocaat in te dienen. Ze worden beschermd, en mogen blijkbaar alles doen wat ze willen. Daarnaast zal de toevoeging dus waarschijnlijk niet open worden gezet. De kans was al klein, en nu heb ik maar van 1 advocaat fouten bevestigd gekregen, en dat waren de minst belangrijke fouten.

Related Posts