Menu Sluiten

Positief gesprek met de gemeente

Positief gesprek gemeenteAl zo’n 2 jaar geleden heb ik eens een gesprek gehad met iemand van de gemeente. Maar daar kwam niets uit. Omdat ik nu echt dringend op zoek ben naar hulp, om in ieder geval in een iets minder negatieve situatie terecht te komen, had ik 2 weken geleden om besloten nogmaals de gemeente aan te schrijven. Maar dit keer de burgemeester.

 

 

 

Al snel werd ik gebeld

Tegen alle verwachtingen in (meestal hoor je niets meer, of pas na maanden, dus dat je haast niet meer weet dat je hebt geschreven), werd ik binnen een week opgebeld. Niet door de burgemeester zelf, maar door een mevrouw aan wie hij die taak had overgegeven omdat zij veel wist.

En ik moet zeggen, het was een hele aardige mevrouw. Ze had van te voren alles gelezen in mijn brief, en al van alles uitgezocht. Ze luisterde heel goed en kwam met adviezen. Helaas is er geen oplossing uitgekomen. Alles wat ze aandroeg is in de afgelopen jaren al geprobeerd.

De problemen met het wonen

Een poosje terug was er in het nieuws het verhaal van de Joodse familie in Hyppolitushoef. Er kwam daar een nieuwe burgemeester, en die zei dat de gemeente er niets van af wist. Al met al begreep ik dat er nu nog niets aan de situatie is veranderd. Maar ik dacht, ik ben wel heel benieuwd wat eruit komt als ik de burgemeester hierover schrijf.

Want ik heb al jaren problemen met wonen, vanwege de hoorbare klachten die zijn ontstaan door het vitamine B12 tekort. De fouten van de huisarts hierin. De mevrouw wilde een netwerk opzetten met organisaties, maar dat is al eerder gedaan. En daar kwam niets uit, omdat deze organisaties  niets doen (politie, wijkmeester, gemeente). En helaas had de gemeente geen andere werkende oplossing.

Wel nog bijvoorbeeld rouwverwerking werd aangeboden. Waar ik zelf nooit aan gedacht heb. Maar deze mevrouw legde uit, dat de situaties waar ik inzit, steeds ook verlies meebrengen. Bijvoorbeeld het verlies van wat je kunt, vrienden, veiligheid etc. Op zich vond ik het wel goed aangeboden. Maar mijn inziens heeft zoiets geen zin, als ik in deze situatie blijf zitten. Bovendien heb ik al mijn energie nodig om nog een oplossing te proberen te vinden. Maar, ze probeerde in ieder geval wel te helpen.

De kosten van de rechtszaak en de bijzondere bijstand van de gemeente

In onze grondwet staat dat een ieder recht heeft op een eerlijk proces. Ongeacht diens financiële staat. Wanneer je een minimum uitkering hebt, kun je nooit de kosten van een rechtszaak betalen. Daarom vergoed de bijzondere bijstand de kosten voor de verplichte eigen bijdrage voor een advocaat. Maar, in een rechtszaak voor medische missers zijn er veel meer kosten waar je niet onderuit kunt.

Kosten voor een (of meerdere) medische expertises, soms de expert van de advocaat om in te schatten of de zaak haalbaar is en bijvoorbeeld griffierechten (deze worden in alle soorten rechtszaken gerekend). Maar, deze kosten worden in Den Helder niet vergoed, terwijl je zonder deze dingen geen rechtszaak aan kunt gaan. Terwijl je wel recht hebt op een eerlijke rechtszaak. En iedere gemeente in Nederland, mag hierin zijn eigen regels maken.

Soms is het mogelijk dat de tegenpartij de rekening betaald voor de medische expertise, maar die kunnen dan eisen stellen. Ze willen bijvoorbeeld alleen vergoeden bij een expertise arts naar hun keuze. En ze zullen natuurlijk geen arts uitzoeken in het voordeel van het slachtoffer.

Ik heb de mevrouw van de gemeente bovenstaande ook uitgelegd. Criminelen die zelf ellende veroorzaken, krijgen nu wel een eerlijk proces. Of mensen die in een vechtscheiding zitten. Maar slachtoffers die door medisch personeel zijn benadeeld, dus niet. Dat is niet eerlijk, en zelfs tegen de wet. Terwijl een slachtoffer van medische missers juist vaak in de problemen komt door toedoen van de ander. En bijvoorbeeld via de rechtszaak uit de uitkering wil komen. Lang niet altijd, maar vaak genoeg kan iemand door fouten van een arts niet meer werken.

Een positief gesprek

Daar was zij zich niet eerder van bewust geweest. En zag ook wel in dat wat ik zei, wel waarheid was. Ze zou hierover in gesprek gaan met de betreffende afdeling van de gemeente. Het klonk alsof ze hier niet echt iets over te zeggen had, maar wel wilde proberen om dit uit te zoeken. Als het goed is, krijg ik nog bericht over hoe het gegaan is.

Dus ondanks dat ze niet direct een oplossing had, probeerde ze wel te helpen. En gaat ze er serieus op in dat een rechtszaak nu niet mogelijk wordt gemaakt. Alleen al het feit dat er (zo snel) gereageerd werd is een wonder op zich. Dus al met al een positief gesprek gehad. Hopelijk maakt het verschil in de toekomst.

Related Posts